Ondernemers Estafette Kampen 8.1; Haarwerkspecialist Janita Kroes: ‘Vroeger knipte ik poppen kaal; nu geef ik vrouwen weer haar!’

‘Ik wilde altijd al kapster worden’, vertelt ze. Was ze geen kapster geworden, dan was ze in de bloemsierkunst gegaan, want ze houdt nu eenmaal van schoonheid. ‘Toen ik tien was knipte ik al het haar van mijn poppen’, vertelt Janita Kroes (49) met een lach. ‘Ik heb in mijn jeugd heel veel poppen kaalgeknipt.’ Tegenwoordig maakt ze – vooral – vrouwen mooi. Vrouwen die, net als haar poppen van weleer, last hebben van kaalheid. Al zijn hier niet de scharen van Janita debet aan. Tenslotte werkt ze als haarwerkspecialist voor onder andere kankerpatiënten en vrouwen die door lijden aan alopecia/kaalheid. Daarnaast is ze al dertig jaar kapster en visagiste.

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

Haar werk kort samengevat: ‘Vrouwen die door chemo kaal worden, schamen zich en durven vaak nog maar nauwelijks het huis uit. Ik maak ze weer mooi en geef ze hun zelfvertrouwen terug.’

Permanentje

‘Vroeger gebruikte ik de wikkels van mijn oma om mijn poppen een permanentje te geven’, vertelt ze. De hobby werd breed gesteund, niet alleen door haar oma, maar ook door haar moeder, die als kind zelf ook al de ambitie had om kapster te worden. ‘Maar mijn moeder kreeg die kans niet. Ze moest werken en kon niet een beroepsgerichte opleiding volgen. Daar hadden haar ouders het geld niet voor.’ Misschien dat haar eigen ouders er daarom wel zo op gebrand waren om dochter Janita een opleiding te gunnen. ‘Ik weet zeker dat het mijn ouders veel geld heeft gekost’, zegt ze. ‘Maar ik ben ze er nog steeds heel erg dankbaar voor.’ Ook op zaterdag ging ze naar school. Ze heeft er goede herinneringen aan. ‘Mijn moeder ging dan altijd mee, zodat we na afloop samen gezellig Utrecht in konden gaan…’

Vaste klanten

Waarom kapster? ‘Je knapt iemand op’, zegt ze met een brede lach. ‘Dat is het mooiste wat er is. Haren kleuren, knippen en netjes verzorgd de deur weer uit. Mensen mooi maken; het is het leukste wat er is.’ Ze straalt van enthousiasme. ‘Echt, mensen worden daar heel erg blij van. Ze bedanken je.’ Jarenlang had ze als kapster veel vaste klanten. Die vaste klanten zijn er nog steeds, maar het zijn er niet meer zo ‘veel’ als voorheen. ‘Als je zwanger bent en er twaalf weken uit bent, dan is dat niet zo erg. Dan komen mensen vaak wel weer bij je terug, maar als je door kanker een hele tijd uit de running bent, dan hebben mensen in die tussentijd toch een andere kapster gevonden.’ Maar weinig mensen komen dan nog terug. Janita begrijpt dat. Het is een constatering en zeker geen verwijt, zo maakt ze duidelijk. ‘En laten we eerlijk zijn: niet iedereen weet hoe ze met een kankerpatiënt om moeten gaan; wat ze wel of niet kunnen zeggen.’ Ook dat is iets wat ze begrijpt. ‘Maar ik kreeg heel veel bloemen en kaarten, hoor. Ook zochten vele vaste klanten me op voor een bakje koffie…’ Het deed haar goed.

Chemo en alopecia

Desalniettemin is het duidelijk: wanneer je bij herhaling ziek bent en uit het arbeidsproces raakt, dan kost dit je klanten. En eerder al: een vaste baan. Desondanks heeft dit alles haar ook veel gebracht. Vandaag de dag wil Janita er vooral zijn voor vrouwen die door chemo of alopecia hun haar verliezen. ‘Ik wil hen graag weer mooi maken’, vertelt ze. Tenslotte weet ze uit eigen ervaring wat deze verschrikkelijke ziekte met een mens kan doen. ‘Ik help deze vrouwen met het vinden van het  juiste haarwerk, zodat ze weer naar buiten durven en de wereld kunnen laten zien dat ze er mogen zijn.’

Ze is inmiddels twaalf jaar als zelfstandige werkzaam. Geen bewuste keuze, zo vertelt ze. ‘Ik ben een chronische kankerpatiënt, dus probeer dan nog maar eens terug te keren in het arbeidsproces.’ Dat neemt niet weg dat ze haar werk met immens veel plezier en passie doet. ‘Ik ben inmiddels meer dan 29 jaar kapster en sinds lange tijd ook haarwerkspecialist. Ik heb sinds 2007 een eigen bedrijf in Kampen; een eigen praktijk waar de privacy is gegarandeerd, met parkeerplaatsen op het eigen terrein.’ Maar wanneer mensen liever willen dat zij hen thuis, of in het ziekenhuis, bezoekt, dan kan dat natuurlijk ook.

Kankerpatiënten

Wie een chemokuur ondergaat, merkt meestal al na de tweede behandeling dat het eigen haar begint uit te vallen. ‘Vooral vrouwen voelen zich daardoor erg onzeker en gaan liever de deur niet meer uit.’ Een sjaal of muts zou een oplossing kunnen zijn, maar riekt te zeer naar ‘kanker’. ‘Waar niet iedereen wil dat dit zichtbaar is’, weet Janita. ‘Vrouwen willen graag als vanouds, zonder vreemde blikken en confronterende vragen, de deur uit kunnen.’ Klanten kunnen dan een synthetisch of echt haarstuk kiezen dat heel dicht bij de eigen haarkleur ligt. ‘Drie maanden na de chemo komt het eigen haar over het algemeen weer terug. Gemiddeld doe je een jaar met het haarwerk, mits je het goed verzorgt.

Als gediplomeerd haarwerkspecialist en kapster is ze aangesloten bij de Anko, de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie, met wie ze ieder jaar opnieuw dezelfde discussie voert. ‘Zij vinden dat ik, om aangesloten te kunnen blijven, toch echt de cursus ‘omgaan met kankerpatiënten’ moet volgen. Vreemd, want als er één haarwerkspecialist en kapster binnen de Anko is die weet wat kanker en haarverlies door chemo met je doet – en hoe je je voelt en wat je doormaakt -, dan ben ik het wel.’

Verslagen in de stoel

Als kapster is ze ook een vertrouwenspersoon. ‘Soms hoef ik mijn mond niet open te doen. Dan hoor ik hele verhalen…’ Vaak ook kan ze mensen, die – begrijpelijk – door hun ziekte worden beheerst, geruststellen of tips en adviezen geven waar ze weer mee verder kunnen. Maar soms ook is luisteren gewoon voldoende.  Begrip, oprecht medeleven en als ervaringsdeskundige weten waar je over praat; het maakt het verschil tussen haar en iedere andere willekeurige haarwerkspecialist. ‘Ik weet als geen ander wat voor angst iemand voelt, welke emoties er door je lijf gieren en hoe je ‘zomaar ineens’ in snikken kunt uitbarsten of door paniek kunt worden overvallen.’ Maar al te vaak lopen emoties (lees: huilbuien) tijdens een bezoek aan deze haarwerkspecialiste hoog op. ‘Mensen zitten hier soms te brullen in de stoel’, vertelt Janita. ‘Mij hoef je echt niet te vertellen hoe je daar mee om moet gaan…’ Het is wat haar werk en haar persoonlijkheid onderscheidend maakt, zo zeggen klanten. ‘Die merken soms een hoop onbegrip elders.’

Als ervaringsdeskundige weet ze als geen ander hoe belangrijk het is dat er naar je geluisterd wordt. ‘Ik maak geen keuzes voor klanten. Die maken zij zelf, op basis van een goed advies. Het resultaat? Zelfbewuste, strijdbare en trotse vrouwen die de wereld durven te laten zien dat ze er mogen zijn!’

Meer weten? Kijk op www.haarwerkspecialistkampen.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *